עגלת קניות |
||||
|
נרות נץ החלב |
|||||||
אגי משעול | |||||||
”נרות נץ-החלב“, הספר השנים עשר בסדרת ספרי 40 עותקים נדפסו על נייר לבן ”חלבי“ מיוחד ונכרכו המשוררת מושכת את המתים ממותם דרור בורשטיין | בפברואר 2003, הארץ, תרבות וספרות המשוררת נוטלת את שתי תעודות הפטירה של אביה ושל אמה מידי פקידת משרד הפנים ויוצאת לרחוב: ירדתי לרחוב והמשכתי לפסע כמו ילדה קט?ה שמחזיקה ידים להורי ניר מרשרשים ברוח. אפשר לצייר את זה: המשוררת מוחזקת בין שני הורים, שהפכו לתעודות פטירה, שהרוח מאיימת ליטול בכל רגע ולשאת משם. השיר תופס בבהירות נוגעת ללב ומעוררת השתאות את ההיפוך: לא שני הורים כבדים האוחזים בילדה ומניפים אותה בקלות, אלא ילדה שאוחזת בהורים שהפכו לתעודות נייר דקות, והרוח מניפה אותם, בעוד הילדה ממשיכה ללכת. אבל הניירות המרשרשים הללו אינם רק תעודות פטירה: הם גם כנפיים, המשכים רוטטים של הידיים, כנפיים אשר מחברות את הילדה שהוריה נפטרו אל העולם. פתאום מבין הקורא כי המלים "המשכתי לפסוע" אינן מנותקות מהחזקת תעודות הפטירה: אדרבה, החזקת התעודות היא המאפשרת את הירידה לרחוב ואת המשך ההליכה. אין אלו כנפיים של מעוף גבוה, אלא כנפיים של הליכה, קביים מרשרשים. אבל "הורי הנייר" הם גם ההורים הכתובים בספר הנייר הזה, כלומר - הספר הוא גם תעודת פטירה, "תעודת סיום" כלשון השיר. במלים אחרות, השירה על אודות ההורים המתים היא גם, כפי שאומרת כותרת המשנה של הספר, "היפרדות מהורים". לכן, התמונה של המשוררת ההולכת ברחוב ומרשרשת בכנפיים של נייר מכאן ומכאן היא גם תמונה שמתארת את מעשה-השיר של הספר: השירה מובנת כדבר שמחזיק את המשוררת זקופה, ובעיקר מאוזנת, כמו שני ציפורים לבנות, או מלאכי ליווי התומכים במשוררת לבל תימוט. יש בספר שני שערים, שירה על שני הורים שנפטרו, אבל אין בו סימנים למלנכוליה ואף לא לאבל. הכתיבה כאן היא כבר השלב הבא, אחרי האבלות. נראה שהשירים נכתבים מן המקום שבו הפרידה מן ההורים כבר התרחשה, ושירי הספר הם שיבה אל ההורים הללו ממקום בטוח, "בריא". המת כאן אינו אויבו המאיים של החי, שזומם למשוך אותו אל בור קברו, כפי שכתב פרויד ב"המאוים", אלא להפך בדיוק: המשוררת החיה היא זו ש"מושכת" בשיריה את המתים ממותם, מבייתת את שוכני העפר, ויכולתה לעשות זאת נובעת בדיוק מוודאותה המלאה שבהפרדה בינה לבינם. היא אינה חוששת, ולו לרגע, מנפילה אל מקומם של ההורים המתים, ולכן יכולה לשמוע את אביה, לילה אחרי מותו, מספר לה על צדם של החיים מצדו של המוות. המת רואה "את החיוך המטופש / של ש?י / שנחו בלעדי / בספל". אם יש כאן צד מפחיד, גרוטסקי, הוא דווקא צד החיים, שבו מגחכת לסת של מת. מצד המוות יש רק קול, שיר ש"סיפר לי אבי לילה לאחר מותו". בשיר הסיום של הספר מתואר מותו של האב כהתבייתות מחודשת במרחב, מעין מעבר דירה "לעיר חדשה / שבתיה קטנים" (בית עלמין), מעבר שכרוך בשינוי אופנה קל ("בגדי מסע לבנים", דהיינו תכריכים). ההתבייתות כרוכה בהכרה רוגעת ומפויסת של המשוררת: "ושום גשם, / אפילו החנפן ביותר, / לא יצמיח אותך, שוב / לעולם". "לעולם" בכפל משמעות: גם "אף פעם לא", וגם "אל עולם", כלומר - האב לא ישוב אף פעם (בזמן), אבל גם לא ישוב (במרחב) אל הממש, אל עולם כלשהו, שהוא עולמה של המשוררת. השיר מגלה את המת אל "מטע המתים הגדול" ובמקביל מגלה את המשוררת אל המקום שממנו אפשר לכתוב שירה. כפי שהשירה נותנת לשני מתי הספר בתים (אגב, שני בתים, שני שערים נפרדים), מתי הספר נותנים למשוררת מרחב של מחשבה, דיבור, כתיבה - הם הופכים לניירות מרשרשים ואוחזים אותה, מורידים אותה "אל הרחוב". ובאמת, את הפואטיקה של הספר, שאופיינית בכלל לשירת אגי משעול בשנים האחרונות, אפשר לתאר כביות של השירה, שמירה על הפאתוס במופע ממותן ולא-נשגב שלו. ביתיות זו פוגעת פה ושם, לדעתי, בשירים, מפני שהגבול בין הביתי לבנאלי הוא גבול מסוכן. כשהיא כותבת כי היא חוזרת אל אמה "כמו הנייד למטען" (הדברים אמורים בטלפון סלולרי), נחצה גבול כזה. מנגד, כש"ישישה בלי תחתונים / מדברת עם אלוהים", אך מסתבר כי "למעשה היא פונה ליונה", מצליח השיר לטעון את היונה בכל הרי ומעמקי המשמעות של אלוהים, מבלי להרוס אותה כציפור מצויה וטפשית. רגעים כאלה, והם אינם נדירים בשירתה של אגי משעול, הם בעיני סיבה מספקת לקרוא כל ספר חדש שלה.
יגון הפרידה וכוח שימחת הטבע האתר "שירת חייו", אתר להנצחת זכרו של פרופ' עופר לידר זום אין. הספר קטן קומה ורזה. עטיפתו לבנה, חלבית, תכריכית. ציור צבעי המים של פריחת נץ-החלב דק, מועט ומדויק, פרי ידה של נעמי סמילנסקי. פנימיות הספר מתחלקת לשניים: החלק האחד, "נרות נץ-החלב", מכיל שירים ממוספרים אך חסרי שם, הנוגעים במות האם. וחלקו השני, "גרוטציה, המוות", מכיל שירים מוקדמים יותר, רובם בעלי שם, ובהם היזכרות וחלום על אי-היות האב.
נוריתהה חמדה גילה | 15.7.10 נרות נץ החלב - אגי משעול (ספר שירה). "השירים קצרים, נוגעים, כנים, מרגשים. עצובים. קראתי שוב ושוב, דמעה עיקשת מלווה אותי בקריאתי. ספר שירים נשמע לי כשייך לטריטוריה אישית, פרטית, לקרא בו הוא כמו הצצה אל חלון, חלון הנפש, להתבונן בדברים מבעד לזכוכית, חיים חשופים ניפרשים לפנינו, מנסים לגעת, מזמינים להיכנס דרך הדלת הראשית את מי שנפעם לנוכח המילה המדוייקת, המקצב, חדות התאור, העצב החשוף.
אגי משעול כותבת על פרידה מהוריה, על המעבר לשלב בחיים שלא מרבים לדבר עליו, שבו הילד הופך למטפל ראשי, מיטבי, להוריו המזדקנים. היפוך תפקידים של הטבע שבו תיאוריות החינוך עובדות בהילוך אחורי, רק שכאן, לאחר חרדת הנטישה אין יציאה לעצמאות, לחיים המצפים, מלאי הבטחה. רק דעיכה איטית לעבר השקיעה, ממיסה טינות ישנות, כעסים, חשבונות ארוכים אל פרידה ממושכת, רק עבר והווה נישארו בין ידיים מלטפות, מרגיעות, משמרות זכרון מגע.
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||