עגלת קניות |
||||
|
מעבר לגבעות האחרונות |
|||||||
רבקה מרים | |||||||
מעבר לגבעות האחרונות תוכלו לפגוש חלום אחד שרצה שרק נעמן יחלום אותו: ואת נוח שאף אחד עוד לא ראה אותו והוא כל-כך גבוה שאי-אפשר לדעת עד היכן: ואת נעמי שהחליטה ללמד את העץ המתאפק לפרוח, ועוד דמויות שכדאי להכיר. הסיפורים המקוריים והפיוטיים האלה נכתבו על-ידי המשוררת רבקה מרים. זהו ספרה השני לילדים.
ספרי הילדים של רבקה מרים שָבוּ אותנו בקסם שלהם והחלטנו להוציא לאור 2 ספרים שלה: את הספר החדש "וגם סיפור על מיטה שהתאהבה בכסא" וגם את הספר הקודם לו "מעבר לגבעות האחרונות" - שיצא לאור בספריית פועלים ונוצר לו כבר ביקוש מחודש. (נעמי בריקמן הוסיפה צבעים לאותם הרישומים וכך נוסף "צבע" נוסף לסיפורים של רבקה מרים). לעניות דעתנו, כמו כל "ספר ילדים" טוב, הסיפורים מתאימים, בשני הספרים, גם למבוגרים. קריאה מהנה
המצב האנושי "מעבר לגבעות האחרונות", רבקה מרים. איורים: נעמי בריקמן, הוצאת אבן חושן 2008 "וגם סיפור על מיטה שהתאהבה בכסא", רבקה מרים. איורים: נעמי בריקמן, הוצאת אבן חושן 2008 ענבר רווה | ארץ אחרת – נובמבר-דצמבר 2008
שני ספרי הילדים פרי עטה של המשוררת רבקה מרים עשויים ליצור דיאלוג מיוחד במינו בינינו לבין ילדינו. ל"מעבר לגבעות האחרונות", שיצא לאור לראשונה ב- 1991 בספריית פועלים, נוצר ביקוש מחודש. יפה פעלה הוצאת אבן חושן שנתנה לקהל הקוראים הזדמנות נוספת להתוודע אל יצירת המופת הזו. נעמי בריקמן, המאיירת, הוסיפה צבע לרישומים ובזאת מוגשת לנו מהדורה צבעונית, משובבת עין ולב. הספר החדש, "וגם סיפור על מיטה שהתאהבה בכסא", עשוי בפורמט דומה, מאוייר על ידי אותה מאיירת, וברוחו ובסגנונו הוא אח לספר הראשון. הקושי להגדיר לאיזה גיל מיועדים הסיפורים הקצרים שבשני הספרים (בשניהם יחד-שלושה-עשר במספר) מגלה חלק ממורכבותה של יצירה זו. ילדים בני חמש ושש יטעמו בה טעמים מסוימים, בני עשר-אחרים, והמבוגרים ייזכרו בילדותם ובילדות שבתוכם ויטעמו טעמו של אותו גרעין שבמהותו הוא, כנראה, על-גילי. הדיאלוג שעשוי להירקם בין הורים וילדים בעקבות הקריאה נובע מכמה עניינים, וראשון שבהם הוא התכונה המיוחדת לסיפורים-עיסוק מעמיק בשאלות התשתית של המצב האנושי. הסיפורים עוסקים בנושאים כמו זהות, השפעתו של הזמן על ה"אני", אהבה וקשר, יחס האדם לטבע ולכל הסובב אותו, זקנה ומוות, מגע עם האל וחלומות. ככל שיצירתה של מרים נוטה אל הנושאים הגדולים, המופשטים, לעיתים המטאפיזיים הללו, כך היא אחוזה בקונקרטי, מבעיה שווים לכל נפש והם מלאי חסד. את היחס האמביוולנטי לחלום מאירה מרים באמצעות סיפורו של נעמן, שדוחה את החלום ולבסוף מאפשר לו לשכון בתוכו. שאלת הכרת האל והמגע האפשרי איתו מוצאת את ביטויה ביחסו של המספר הילד אל חברו נוח: "ויך ידעתי שנוח קיים אם לא ראיתי אותו אף פעם? ואיך ידעתי שהוא חבר שלי?" רגשות האהבה והצורך בקשר מומחשים בסיפור אהבתה של מיטה לכסא, או בסיפור משיכתה של המספרת ליונתן שאפשר להכירו לפי הקמט: "מעל לאף, בין שתי הגבות יש ליונתן קמט דק, כמו קו שציירו בעיפרון חזק ולא הצליחו למחוק אחר כך במחק. הקמט בא ליונתן מהמחשבות". היכולת לראות חי, צומח ודומם כסובייקט מתבטאת בצורות מגוונות בסיפורה של ילדה שמנסה להיות גרעין לעץ שמתאפק לפרוח, במנגינה שנמצאת באבנים שילדה מסוימת אוספת, או בספורה של פרת משה רבנו קטנטנה שמתיישבת על תלתל של ילד שאינו יודע שהוא מלך. הילד הוא תמיד המספר ונפשו היא הקרקע האותנטית לאפשרות לגעת באמת הבלתי מתווכת, בחוכמה שאין בה מחיצות. הענין השני שקורא לדיאלוג הוא עיסוקם האינטנסיבי של הסיפורים בדיאלוג כמושא. רובם מתארים מפגש בין שתי ישויות ושיח המתקיים ביניהן: ילד וחלום, ילדה ועץ, ילד וחבר או חברה, ילדה וסבתה, ילד וכלבו. בסיפורים רבים ניתן מקום, לסירוגין, לנקודות המבט של שתי הישויות. מיכאל בכטין, התיאורטיקן הרוסי של הספרות ששמו נקשר למושג הדיאלוג יותר מכל, טען כי המבע בכל סיטואציה קונקרטית מכוון תמיד (בגלוי או במובלע, במישרין או בעקיפין) אל דיבור קיים או אפשרי של סובייקט אחר. כל מבע הוא בעצם ביטוי לעמדה דיאלוגית וכולל בתוכו את הקול הזר שהוא תגובה לו. גם לשונו הפנימית של האדם, לשונו החבויה במחשבותיו, אינה אלא לשון שספגה לתוכה את לשונו של האחר. סיפוריה של רבקה מרים מהווים המחשה חריפה לתפישה זו של השפה ושל מהותה הדיבורית. אבל לא תמיד מספיקות המילים ולכן, לעיתים, יש צורך בדיבור מסוג אחר. בסיפור "העץ המתאפק" (מתוך "מעבר לגבעות האחרונות") מנסה נעמי ללמד את העץ המתאפק לפרוח? "נעמי התקרבה. היא התחילה לדבר אליו בקול. תמיד, כשמדברים אל צמחים, אפשר לראות שהם מרגישים את הקולות, כי תנועותיהם משתנות לפי הדיבור. והעץ הזה לא השתנה. התנועות שלו לא השתנו כי לא היו לו תנועות בכלל. אפילו הרוח לא הניעה אותו.-הוא לא רוצה שיגעו בו-הבינה נעמי פתאום-ואפילו לא שיביטו בו. אבל אני מוכרחה לעשות זאת, מוכרחה". תחושת ההכרחיות מוליכה את נעמי אל הדיבור במגע ובמעשה. היא מחזיקה את העץ, מטלטלת, מנדנדת אותו ובסופו של דבר מחליטה לנסות להיות כמו גרעין לעץ המתאפק: "נעמי התיישבה, לקחה את השברים אליה. גם את האבקה החומה-צהבהבה, שלא מצחה אף פעם, לקחה אליה גרגר אחר גרגר. היא התכופפה, הניחה ראשה על הברכיים. מכל הצדדים התקרבו אליה העצים הפורחים. על קצות השורשים באו והתכופפו סביבה. הם הקיפו את נעמי והיו צפופים כל כך, שנראו מרחוק כמו כדור, או כמו ציפור גדולה דוגרת, שהכנפיים שלה פרושות". הסיפור והסיטואציה הדרמטית שהוא מתאר עשויים להתפרש לכיוונים שונים. בין כך ובין כך ברור כי בעולם שמעמידה היוצרת אי אפשר לגעת בדברים בלי להיות חלק מהם. הדיבור הוא אירוטי במובן העמוק ביותר של המילה, הוא טומן בחובו את המשאלה לגעת, להתאחד, להיות משפיע ומושפע. ב"סבתא של נעמי" (מתוך "וגם סיפור על מיטה שהתאהבה בכסא"), העוסק בהתמודדות עם הזקנה והמוות, נמצא התייחסות לשאלת הסופיות של הדיאלוג שבכטין גם הוא חשב עליה. לדעתו החיים הם דיאלוג מתמשך ו"להיות, פירושו לבוא במגע ומשא דיאלוגי. כאשר מסתיים הדיאלוג מסתיים הכל. לכן הדיאלוג למעשה איננו יכול להסתיים ואינו צריך להסתיים". איזה המשך של דיאלוג יכול להיות לנו עם מי שמת, שואלת המחברת, ומספרת: "מסבתא למדה נעמי שכל דבר הוא חלק מסיפור: שהיא והאחות שלה והאח שלה, וההורים והדודים, האנשים ברחוב והעצים והגדרות, פחי הזבל והחתולים שעליהם, החולצות והמכנסיים והכוכבים, כל אלה נמצאים בתוך סיפור והם חלק ממנו. ובעצם, כמו גזע של עץ שמשתרגים ממנו ענפים, יש סיפור אחד שנמשך בהמון המוני סיפורים". בסופו של תהליך ההזדקנות וההתקמטות אותו מלווה נעמי, מתה סבתה האהובה. לאחיה התינוק לא סיפרו דבר כי הוא עוד לא מבין כלום. "ונעמי כן מבינה. היא מבינה שעכשיו נכנסה סבתא עמוק עמוק לתוך השורש של העץ שממנו צומחים הסיפורים, ולכן אי אפשר לראות אותה". סבתא של נעמי מעוצבת כמבוגר שנותן לילד שלידו כלים להתמודדות עם האינו. למוות יש משמעות. מן הפרספקטיבה של נעמי הוא מכניס את סבתה לתוך השורש של העץ שממנו צומחים הסיפורים. כלומר, למוות יש משמעות הקשורה בצמיחה, הוא אינו מזוהה עם חידלון אלא עם המשכיות. את המשך הדיאלוג שלה עם סבתא תקיים נעמי באמצעות הסיפורים שלעולם אינם מתים, כמו הים, כמו ההרים, כמו השאלות שילדים קטנים שואלים-שלעולם לא ימותו.
רבקה מרים מפליאה לכתוב ספרי ילדים
ספר הילדים המצוין של מרים "וגם סיפור על מיטה שהתאהבה בכסא" הואפיוטי, מרגש ילדים ומבוגרים כאחד ומבהיר היטב את היתרון הבלתי מעורער שלמשוררת שחורזת לילדים
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||