רשימת השירים והמבצעים:
חמדה – עדנה גורן
איתן – מיטל טרבלסי
שירלי טמפל – משה בקר
היונה - מיטל טרבלסי
רבי עקיבא - אורית פלג
גאווה - אוֹלָה שְֹצוּר
אשה-ילדה - דרור קרן
כישופים - טליה סוֹלָן
סביב לירושלים - מיטל טרבלסי
אהבה - רעות לוי
איך חלפו השנים - עדנה גורן
השקד אכן פורח
בן שלו | 15.6.2012 | עיתון הארץ, גלריה מוסיקה, עמ' 64-65
העדינות של המלחין מוני אמריליו הולמת את השירים הרגישים של דליה רביקוביץ, ואילו "קטב מרירי" מציגים פן קשה ואקטואלי של לאה גולדברג
לפני שלוש שנים, כשערכו לכבודו ערב מחווה בפסטיבל המשוררים במטולה, התראיין המלחין מוני אמריליו בעמודים אלה וסיפר בין השאר כי למרות גילו הלא-צעיר - הוא היה אז בן 77 - הוא מצוי בתקופה יצירתית במיוחד ולא מפסיק להלחין. הכותרת שניתנה לכתבה, כותרת ששיקפה את השגשוג היצירתי העכשווי של אמריליו תוך אזכור שירו המפורסם ביותר, היתה "השקד עדיין פורח".
עכשיו, כשאמריליו כבר בן 80 ומוציא את האלבום "אשה ילדה" (ובו 11 לחנים, רובם חדשים, לשירים של דליה רביקוביץ), מתברר שהשקד אכן פורח, ופורח לתפארה.
אמריליו ראוי כמובן להערכה על עצם העובדה שהוא ממשיך להיות פעיל בגיל שבו מוסיקאי עתיר זכויות כמוהו יכול היה להביט בסיפוק על הישגי העבר שלו; אבל ההערכה הזאת מתגמדת בהשוואה להתפעלות שמעוררת איכות עבודתו העכשווית. רוב הלחנים באלבום החדש עומדים בקומה זקופה ליד הלחנים שכתב אמריליו בימי השיא שלו. ומאחר שהוא עצמו הרבה פחות מוכר מהשירים שהלחין (הניסיון לברר בחנויות תקליטים אם יש בהן אוספים ישנים של אמריליו מעלה לא פעם את השאלה "מוני מי?"), כדאי להזכיר שהאיש הזה כתב כמה מהשירים הישראליים היפים יותר של שנות ה-60 וה-70, שירים שתמונת הזמר הישראלי והפופ הישראלי הישן אינה שלמה בלעדיהם.
לצד ביצועים מחודשים לשלושה שירים שאמריליו הלחין לפני שנים רבות ("רבי עקיבא", "חמדה" ו"איתן"), האלבום שיוצא כעת כולל שמונה לחנים חדשים לשירים של רביקוביץ. שניים מהם, "שירלי טמפל" ו"אשה ילדה", לא פורסמו מעולם: אלה שירים מוקדמים שהמשוררת עצמה מסרה לאמריליו ואינם מופיעים בשום ספר שלה. שניהם זכו ללחנים יפים, אם כי פחות יפים לטעמי מהלחנים לשירים כמו "היונה", "גאווה", "כישופים", "אהבה" ו"סביב לירושלים".
אמריליו משתייך למסורת המלחינים מקדשי הטקסט. הוא קשוב לניואנסים הכי דקים של השיר הכתוב וחותר לשקף אותם במנגינה. הלחנים החדשים מצטיינים באמנות הזאת. המתח והסכנה שמסתננת באמצע "היונה", כשנשמעת השורה "פגעה היא בדרך במלך עורבים"; ההתפתחות האטית במודגש של "גאווה", שמדבר על תהליך של שחיקה זוחלת; הציור המוסיקלי של עולם לילי-פנטסטי ב"סביב לירושלים" (שנפתח במשפט "יש רכבת שסובבת ונוסעת סביב לירושלים בלילות") - כל אלה ואחרים בוקעים מדמיון המלחין של אמריליו בצורה בהירה, טבעית, מוסיקלית לעילא, ויותר מכל, עדינה.
העדינות המופלגת של אמריליו היא אולי התכונה הבולטת ביותר שלו, למן תחילת דרכו, ונדמה שבשיג ושיח האמנותי שלו עם רביקוביץ הוא מלחין את רגישותה הקיצונית של המשוררת ביחס לעולם שבו היא מתבוננת יותר מאשר את הפצעים שהרגישות הזאת פוערת בנפשה.
העדינות המוסיקלית של אמריליו ניכרת גם בצליל המינימליסטי של האלבום, שהוא תוצר של בחירה וכורח גם יחד. הפריחה הנוכחית של המלחין, שקדמה לה תקופת שתיקה ארוכה, החלה כשהוא גילה את המחשב ואת האפשרויות שהוא מעניק למוסיקאים שאין להם גב כלכלי.
מאחר ששום חברת תקליטים אינה תומכת באמריליו והתקציב שלו מוגבל, הוא לא יכול להרשות לעצמו לשכור להקה ואולפן. הוא עובד לבדו, באולפן הביתי הקטן שלו: מקליט את כל הכלים בתוכנת הקלטה ואחר כך מזמין את הזמר או הזמרת להקליט את השירה.
אילו אפשר היה להקליט את השירים בצורה אורגנית עם הרכב נגנים מובחר, ברור שזה היה עדיף. אבל מאחר שהקו המוסיקלי העדין שיוצרת שיטת העבודה של אמריליו תואם את הלך הרוח של הלחנים שלו, הצליל הסינתטי במקצת של האלבום החדש אינו פוגם בהנאה הגדולה שמסבים השירים. מה גם שרוב הזמרים שמשתתפים באלבום - מיטל טרבלסי, עדנה גורן, אולה שור, דרור קרן, משה בקר, רעות לוי וטליה סולן - עושים עבודה טובה מאוד.
את האלבום ניתן לרכוש בחנויות הספרים ובבית הוצאת אבן חושן, שהוציאה אותו לאור. לתשומת לב אוהביו של אמריליו, אוהביה של רביקוביץ, חובבי שירה מולחנת וכל מי שנפשו מתענגת על מנגינה ישראלית במיטבה.