• אבן חושן

גליון 17 - 2007

רשימת משתתפים:

עוזי אגסי - פתח דבר
ויסלבה שימבורסקה - בתרגום דוד וינפלד
רחל חלפי
אווה שטרום - בתרגום רחל חלפי
ריצ‘רד הוג‘ס - בתרגום רחל חלפי
מרדכי גלדמן
ענבל כהנסקי
רמי סערי
מרג‘ורי אגוסין - בתרגום רמי סערי
אמנון שמוש - סיפור
צבי גבאי - מבוא ותרגום
קאסם חדאד - בתרגום צבי גבאי
מ. עלי פרחאת - בתרגום צבי גבאי
חאלד אל קשטיני - בתרגום צבי גבאי
זיוה שמיר
פנינה עמית
יעקב רביד
יחזקאל נפשי
גילי חיימוביץ‘
בלפור חקק
טלי לטוביצקי
ליאורה בן יצחק
דורית ויסמן
סטנלי קוניץ - בתרגום דורית ויסמן
לינדה פסטן - בתרגום דורית ויסמן
ורד לוינשטיין
פועה הרשלג
גלעד מאירי
אלן גינזברג - בתרגום גלעד מאירי
רפי וייכרט
מירון ח. איזקסון
טל ניצן
יקיר בן משה
נוית בראל
נחמי דרוק
אלישע פורת
רוברט בליי - בתרגום תלמה דינשטיין
תלמה דינשטיין
עמית מאוטנר
יחיא ביי - בתרגום שלמה אביו
רוני סומק
ולדון קיס - בתרגום ערן צלגוב
אילן ברקוביץ
עלי אלון וצבי לוז
ישראל הר
אור גראור
עודד פלד
שיימוס הייני - בתרגום עודד פלד
סבינה מסג
יובל גלעד
שי דותן
דרור בורשטיין
משה דור
שולמית חוה הלוי
אילן בושם
אלחנן ניר
יאיר אסולין
שלומי חסקי

 


פתח דבר

 

הקֶשב הטוב

"מה שהספרות יודעת להציע היא יודעת להציע

למי שיודע לקבל מיָדה: וקבלה, היא הידיעה להיות

שותף-מה למימוש היצירה על-ידי קריאתה."

(ס. יזהר, מתוך לקרוא סיפור,

עם עובד 1982, עמ' 558)

 

דברי שיר שנוצָרים, וכך גם דברי חוכמה, אין בהם לפני ואין אחרי – בין הגיליון הקודם לזה הנוכחי עבר זמן רב מהרגיל, ולא אתלה זאת בכל תירוץ, גם לא במלחמה שרק הדים ממנה נשארו, ורישומה בתולדות המדינה מורגש ועוד יורגש. מהלכו של הזמן הוא שגרם לכך. ובבואי לדון ב"זמן" אני מבקש להזכיר בהקשר זה אדם חכם, ידיד שהיה גם מושא להערצתי, שהלך לעולמו בתקופה של 'בין החוברות' – ס. יזהר. רבות נכתב עליו ורבות עוד ייכתב, אך אני מבקש להביא דווקא פיסקאות מתוך הספר שלו, לקרוא סיפור (עם עובד, סדרת אופקים, 1982), ולוּ רק כדי להשאירו עוד קצת בינינו באמצעותן.

 

לקרוא סיפור הוא ספר הפרשנות, והתיאוריה של תורת הכתיבה, הטוב ביותר שנכתב בספרות הישראלית, כך לעניות דעתי.

תנאי ראשון לקריאה טובה, טוען יזהר –

 

קשב טוב. וקריאה טובה מצידה – עושה קשב, וזוכה בקשב. קריאה מופרעת – מפֵרה קשב, וקשב מופר הוא אין-קשב (קשב מוסח, הנעה נמוכה, היגררות אחר סימן מסיח) וקריאה כפויה-מאומצת, כקריאה השטוחה והמרפרפת, או כהיצמדות עיקשת לאיזה פרטים אחדים והתעלמות עד עיוורון מאחרים, או, כקריאה בדמיון כבוי-קר, דל-אסוציאציות, או כגלישה תכופה מן הטקסט לצדדים, טפלים לטקסט וכל כיוצא באלה – כולם כשלון הקריאה, ואילו סימנה של הקריאה הטובה – קריאה בקשב טוב.

וכך גם "ההיענות לקצב" – שמתאימה לכתב-העת שבו, המפרסם שירה וסיפורים קצרים –

 

היא ההיענות הראשונה, הקדם-לשונית, לסימני הביצוע שבטקסט. הפרוזודיה של הפרוזה אינה מחמירה כשל השירה הקצובה, אבל הסיפור הקצר אינו רחוק מן השיר, בלי להיות סגור בכללי-משחק חמורים ששירה, לעיתים ולסוגים, מקבלת על עצמה, ומקפידה עליהם. הפרוזה, בכללה, אינה מסתייגת משום הליך פואטי, לרבות חריזה, שקילה, אורנמנטים ("יפו יפת ימים", "השיר אשר הושר" וכו') ומשחקים רטוריים, אלא שבסיפור, ובקצר-מאוד בייחוד, היא ניכרת בעיקר באיכות הפסוק, ב"גיהוצו" הראוי, לפי עניין הטקסט: והיא מחמירה עם עצמה בדקדוק שלה, ומקפידה על משמעת הדקדוק התחבירי והדקדוק האדריכלי: בנייה סביב מוטיב מבנה יסודי (תוואי), אינטנסיביות המבע (הנובעת מן הקיצור, ומַצדיקתו בדיעבד), הקונטרפונקט ביחסי המשפטים: ארוך-קצר, יוצא-נסוג, פורץ-מתמהמה, מחליט-מתחרט, מוליך-נגרר וכו': היפתחות הגורמים מעוררי-הקֶשב, פיזורם וריכוזם, והיסגרותם בריתמוס נתון המארגן יחידות-משנה לסדר מובהק: בניית השיא והירידה ממנו, ובסיפור שלנו פעמיים – באמצע ובסיום: כשבסיום, כדרך האנקדוטה, נקטמת הירידה פתאום, לא-מושלמת, ונמסרת להשלמת הקורא.

ובבואו להדגיש את תפקידם של "חללי הזמן" טוען יזהר סמילנסקי, כי –

 

הזמן, יש והוא כמין חלל ממולא אירועים, ולעיתים הוא כחלל נטול אירועים – ומִשׂחק החילופים ביניהם, רגולרי או עוויתי – תובע מן הקורא קשב ערני, וחילופי היענויות, שלעיתים, במקרים קיצוניים, יוצרים אי-נוחות ודחייה מפני הטלטלה, או, לעיתים, להפך, יוצרים נוחות יתֵרה ודחייה מחמת שיממון ואפס-מתח. ומכל-מקום, קורא סיפור [או שיר] מאומן וקשוב, רגישותו אינה חדלה מהיתבע להיענויות, למודעות ולרגישות לזמן ריק ולזמן מלא, לזמן דחוק כנגד זמן שופע, לזמן דוהר או למתרסן, וכיו"ב, לרבות עוצמת המרחקים שבין נקודת הזמן, ולאפקט המיוחד שנודע לעוצמות אלו, כמתחים שבין חללי הזמן.

וכך, אם נטמיע את "הקשב הטוב", במיוחד בימים אלה, ואף נתחיל לחנך על פיו, רק אז, אולי, נוכל בעוד כמה שנים ("חללי הזמן") להקשיב לתוצאותיו.

עוזי אגסי

מחיר קטלוגי: 62.00 ש"ח
המחיר שלנו: 49.00 ש"ח
החיסכון שלך: 21%
עבור לתוכן העמוד